Вступ
Фотостудія – це чудове місце для того, щоб закарбувати пам'ятні моменти життя або оформити портфоліо. Це також гарна ідея для бізнесу – проєкт легко може окупитися протягом року.
Найчастіше власну студію мріє відкрити досвідчений фотограф або відеограф. Цілком логічно, що людина, яка зробила собі ім'я і репутацію на зйомках весіль, заходів і фотосесій, заробила на професійну камеру і супутнє обладнання, готова проявити себе в новому амплуа – власника фотостудії. Часто фотограф-бізнесмен бачить себе єдиним у цьому проєкті, хоча згодом, за благополучного розвитку бізнесу, ніщо не заважає запросити на роботу ще одного-двох фотографів.
Однак, щоб відкрити власну студію, зовсім не обов'язково бути фотографом. Адже студія – це насамперед вигідний об'єкт оренди. Достатньо знайти приміщення, оформити його, розмістити рекламу та встановити онлайн-запис.
Візажисти та фотографи, а разом з ними й клієнти з радістю попрямують до вас на фотосесії.
Вартість відкриття фотостудії значно варіюється в залежності від розміру приміщення, обладнання, регіону розташування та додаткових послуг, але загалом можна очікувати суму від кількох тисяч до кількох десятків тисяч доларів.
Багато фотостудій використовують спеціалізовані CRM-системи, які допомагають в управлінні клієнтською базою даних, замовленнями, розкладом, фінансами та іншими аспектами бізнесу. Вони забезпечують автоматизацію процесів, полегшують комунікацію з клієнтами та покращують організацію роботи фотостудії.
Оптимальний варіант – підключити CRM-систему з функцією створення сайту, як от EasyWeek. Так, ви зможете створити стильний лендінг автоматично, при реєстрації.
Послуги фотостудії: на чому можна заробити
Ось лише деякі послуги, які може надавати фотостудія:
Фото на документи.
Професійне портфоліо: для керівника, артиста, фотомоделі, дизайнера тощо.
Фотосесія: сімейна, корпоративна, тематична.
Фотозйомка: рекламна, інтер'єрна, репортажна, а також тварин.
Фотодрук на різні носії: футболки, рекламні пакети тощо.
Оренда приміщення та реквізиту, зокрема для візажистів і фотографів.
Фахівці можуть проводити фотозйомку не тільки в студійному приміщенні, а й на виїзді, наприклад, вдома, в офісі, на природі, на теплоході, екскурсії.
Що потрібно для відкриття фотостудії
Вам вирішувати, чи будете ви відразу надавати весь спектр послуг, чи розвиватиметеся поступово. Якщо у вас достатньо коштів, то найкраще відразу заявити про себе, як про багатофункціональну студію. Якщо стартовий бюджет не дуже великий, то не варто засмучуватися, оскільки ваш професіоналізм у головній послузі – фотозйомці – допоможе швидше окупити бізнес і розвивати його.
Розглянемо детальніше, як відкрити фотостудію з нуля, і що необхідно зробити на початковому етапі:
Реєстрація бізнесу
Потрібно визначитися, в якій організаційно-правовій формі ви здійснюватимете комерційну діяльність: ФОП або ТОВ. Найчастіше малий бізнес обирає форму індивідуального підприємця. І справа не тільки у спрощеній реєстрації. У цьому статусі не потрібні партнери, ви самостійно ухвалюєте фінансові та виробничі рішення, до того ж вільно використовуєте виторг.
Аналіз конкурентів
Стрімке зростання попиту на ринку фотопослуг – причина появи нових студій. Не потрібно боятися конкуренції, набагато ефективніше вивчити сильні та слабкі сторони конкурентів. Для цього рекомендуємо обійти фотостудії у вашому районі або місті, випишіть характеристики, наприклад:
Інтер'єрна фотостудія, локація – центр, 120 кв. м, 10 тем у стилі класики. Вартість оренди 6 годин – 6 тис. грн.
Ретро-студія в спальному районі, 75 кв. м. Фотозони в стилі кантрі та прованс. Виїзд – від 1 тис. грн. на годину.
Фотостудія в стилі гранж. Локація – околиця міста, 175 кв. м. На вибір 12 тем і 10 фонів. Основна послуга – рекламна зйомка, вартість 1 проєкту від 3 тис. грн.
Аналіз ринку допоможе визначитися з переліком послуг і призначити ціни. Чим більше у фотостудії особливих фішок, тим краще. Індивідуальною особливістю може стати:
Нижча ціна на аналогічні послуги.
Унікальна торгова пропозиція: креативні ідеї зйомки, швидке опрацювання фотографій, стильна зачіска або професійний макіяж у подарунок.
Можливість самостійного онлайн-запису до фотостудії через мобільний додаток.
Тематичний фотопроєкт зі сценарієм.
Вибір приміщення і дизайн фотостудії
Головне в місці розташування студії – подалі від конкурента, а буде це в центрі міста чи у віддаленому районі, залежить від вашого бюджету. Бажано, щоб поблизу була зручна парковка. Приміщення має бути просторим, з високою стелею, площею від 70 кв. м, з яких щонайменше половину займатиме зал або кілька залів для зйомки. Одразу передбачте місце для адміністратора при вході, гардеробну, гримерку та інші необхідні робочі зони, санвузол.
Часто у фотостудіях створюють одразу кілька тематичних залів для зйомок, які оснащують залежно від сезону та попиту. Наприклад, напередодні різдвяних свят і Нового року популярністю користується сімейний новорічний інтер'єр.
Обладнання
Якщо у вас уже є професійний фотоапарат, штатив і комп'ютер, і ви думаєте, що цього досить, на жаль – ні.
Приблизний список обладнання для старту:
Імпульсне студійне світло – від 3 тис. грн.
Постійне студійне світло – 5 тис. грн.
Софтбокси, мінімум двох типів – від 2 тис. грн.
Портретна тарілка – від 5 тис. грн.
Парасольки, відбивачі – від 2 тис. грн.
Експонометр – від 3 тис. грн.
Фотопринтер – від 7 тис. грн.
Паперові або тканинні фотофони – від 5 тис. грн.
Місце адміністратора (комп'ютер, стіл, стілець) – від 20 тис. грн.
Облаштування гардеробних і гримерних кімнат для відвідувачів – від 25 тис. грн.
Таким чином, необхідне обладнання, інвентар і меблі обійдуться приблизно в 100 тисяч гривень.
Співробітники фотостудії
Робота на самого себе, звісно, істотно скорочує витрати, але водночас заважає бізнесу розвиватися. Бажано найняти в штат адміністратора і ще одного або двох фотографів.
Адміністратор відіграє ключову роль в успіху фотостудії. Ця людина має бути максимально зацікавлена в просуванні студії, володіти високими комунікативними та особистісними якостями. Середня зарплата адміністратора – 15 тис. грн. Додатково ви можете доплачувати адміністратору за виконання функції SMM-менеджера. Адже хтось повинен буде постійно вести інстаграм фотостудії.
Фотограф у штаті або той, хто працює за наймом, – ще одна ключова фігура. Вигідніше з усіх боків запрошувати людину з досвідом не тільки в зйомці, а й у роботі зі спеціальними комп'ютерними програмами. Таким чином, ви зможете розподіляти обов'язки. Наприклад, сьогодні ви займаєтеся зйомкою, а ваш співробітник – обробкою, завтра – навпаки. Середній розмір зарплати такого співробітника – 20 тис. грн.
Просування і реклама студії фото
Довгоочікуване відкриття фотостудії, перші клієнти та відгуки – це тільки половина справи. Вам необхідно заявити про себе і постійно просувати свій бізнес. Розберемо ключові інструменти, які в цьому допоможуть:
Інтернет-маркетинг:
Сайт фотостудії. Розмістіть там види послуг, портфоліо, контакти, прайс-лист. Як альтернатива можна скористатися опцією, яку пропонують розробники програмного забезпечення EasyWeek. При підписці на програму фотостудія безкоштовно отримує сайт з усією необхідною інформацією.
Віджет онлайн-запису. Це корисний і необхідний інструмент для просування послуг у 21 столітті.
Профілі в соціальних мережах. Наприклад, Instagram, Facebook, ТікТок.
Таргетована та контекстна реклама. Це платна,але дуже ефективна, опція пошуковиків.
Реклама в електронних ЗМІ. Давній метод просування, який і досі чудово працює.
Друкована реклама:
Візитки, листівки. Їх найкраще поширювати у великих магазинах, на масових заходах.
Оголошення в газеті, журналі. Зверніть увагу на тираж видання: чим він більший, тим ширше охоплення ваших потенційних клієнтів.
Фотовиставки та конкурси:
Виставка власних робіт. Беріть участь у тематичних виставках. Навіть одна, але відзначена журі або відвідувачами робота може вплинути на репутацію студії.
Проведення майстер-класу. Його можна безкоштовно організувати для відвідувачів виставки, заздалегідь обговоривши цей момент з організаторами.
Культурне життя міста:
Слідкуйте за культурним життям вашого населеного пункту, обирайте цікаві заходи. Робота на концертах, святах, ярмарках - унікальна можливість урізноманітнити портфоліо. Соціальні проєкти допоможуть утвердити вас в іміджі професіонала з активною життєвою позицією, це забезпечить лояльність клієнтів.
Скільки коштує відкрити фотостудію
Для того, щоб ваша ідея з відкриття студії не тільки втілилася в життя, а й реалізувала особисті та професійні амбіції, слід правильно розподілити стартовий бюджет. У цьому допоможе фінансова частина бізнес-плану фотостудії.
Початкові витрати:
Реєстрація ФОП та інші витрати, пов'язані з оформленням документів – від 2 тис.грн.
Оренда приміщення – від 10 тис. грн.
Ремонт – від 50 тис. грн.
Придбання обладнання – 70 тис. грн.
Закупівля меблів, інвентарю – від 20 тис.грн.
Рекламна кампанія – від 10 тис. грн.
Зарплата (2 співробітники, 1 місяць) – від 30 тис. грн.
Інші витрати – від 5 тис. грн.
Разом, відкриття фотостудії обійдеться в суму від 150 тис. грн. Важливо розуміти, що розрахунки приблизні. Цифри залежать від ваших уподобань у виборі техніки, площі об'єкта, кількості співробітників та інтер'єрного оформлення.
Окупність проєкту
У середньому дохід невеликої фотостудії в маленькому місті може скласти 20-50 тис. гривень на місяць, у великому місті – більше. Період окупності фотостудії за повної завантаженості становитиме щонайменше 10 місяців, тому вам потрібно мати достатньо коштів не тільки на старті.
Окупність залежить від кількох параметрів:
стартовий бюджет,
локація,
якість рекламної кампанії,
професіоналізм і зацікавленість персоналу.
Фактори ризику
Не забувайте про те, що будь-який бізнес схильний до об'єктивних або суб'єктивних ризиків. Наприклад, ваш співробітник ненавмисно розіб'є дорогий об'єктив або трапиться замикання проводки в студії. Тому вам потрібно заздалегідь продумати вихід із ситуації, якщо щось піде не за планом.
До ризиків відкриття фотостудії можна віднести:
погану роботу співробітника,
недостатню кількість реклами,
застарівання декору та реквізиту,
маленький обсяг послуг,
неправильна цінова політика.
Намагайтеся використовувати фінансові кошти з джерел, близьких до вас. Не варто відразу шукати інвестора, який навряд чи захоче виділити гроші на бізнес, який поки що не працює. За умови економії та розумного підходу ваша фотостудія може розраховувати на отримання прибутку через рік після відкриття.
Висновок + кілька порад для старту проєкту
Відкрити власну фотостудію – прибуткова ідея. Світом правлять соціальні мережі, а значить якісний візуал ще довго буде в тренді. Ось кілька корисних порад для підприємців-початківців перед запуском фотостудії:
Перед тим, як почати бізнес, підготуйте фінансовий розрахунок і бізнес-план з оптимістичним і песимістичним варіантом розвитку. Це вбереже вас від розладів з приводу нездійснених очікувань і допоможе заощадити ресурси.
Приділіть час на розробку стратегії просування.
Автоматизуйте роботу фотостудії – встановіть програму онлайн-запису EasyWeek. Час бути сучасними в усьому.
Бажаємо вашій фотостудії легкого старту!